Burkal Kirke

Referat af orienteringsmøde d. 15/5-24

1.   Velkomst ved MR-formanden: Birgit Brammer

      Salme nr. 725 – Det dufter lysegrønt af græs

      Antal fremmødte: 19 – en stor glæde for MR

 

2.   Valg af dirigent – MR foreslår Bernhard Kolb

      Bernhard Kolb valgt.

 

3.   Orientering om arbejdet i den forløbne funktionsperiode:

      Kirken er kalket indvendig, der er etableret et børnehjørne,

      Revner i kirkens/kor, kirsebær allé etableret, der er kommet nye vedtægter.
      Vi har haft syng solen ned, koncerter.

      Kirkegården – græs udlagt på kirkegården.

      Gennemgang af antal gravsteder i brug.

      Gennemgang af gravstedskapital.

      Oversigt forelagt, hvor meget der er planlagt udlagt i græs.

 

3a. Orientering om det kommende MR-opgaver:

      Revner i kor.

      Tage stilling til de gravsten, der står nede bag på kirkegården.

      Sognehuset skal tilses.

 

4.   Visioner, ønsker, og ideer til det kommende MR

      Planlægge noget parkanlæg nede bag på kirkegården,

      Bænke og planter.

      Beplantning i nord/vest kirken – der kan hindre blade og træk fra engen/åen.

      Ønskes flere bænke på kirkegården under bøgetræer og nede bag på kirkegården.
      Bænke i nærheden af kirken mod vest. Evt. stenbænke.

      Få personer har givet udtryk for, at der ikke lægges mere ud i græs.

 

      4a. Oplæg ved MR og debat

            Der er ingen begrænsninger for, hvor man vil begraves i henhold til de nye
            vedtægter.

            Der er ingen loft på hvor mange år, man vil betale for gravsteder i de nye
            vedtægter – se evt. hjemmesiden.

               

5.   Redegørelse for det seneste års regnskab og kommende års budget:

      Kort gennemgang af kirkes regnskab, f.eks. varmeudgifter, ca. kr. 100.000,00 

      - Lønudgifter, og maskinerne skal til service samt der skal tages stilling til en
      leasing aftalen der udløber.

      Borebiller er behandlet 2 gange. Børnehjørnet etableret.

      Ny kirsebær allé etableret.

      Der er købt nyt IT isenkram p.g.a. IT - sikkerheden.

      Vi bruger også kr. på det sociale tiltag – og gør det gerne

      Vi er glade for alt frivilligt arbejde.

      Koncerter bliver organiseret af vores organist.

      Det er dyrt at få udefra kommende kor.

      Sognehuset skal ligeledes behandles for alger m.v.

      Der er mange fredede gravsteder på kirkegården, som også skal passes.

      Gennemgang af priser på vedligeholdelse af kistegrav pladser og urne pladser.

      Fremtidens budget: køb af leaset maskine.

      Sognehuset skal pudset, revner behandles og der skal kalkes.

 

6.  Orientering om datoer for opstilling og valgforsamling:

     Dato for opstilling: d. 18. september 2024.
     Hvis listen er komplet, indsendes den til provstiet.
     Hvis nogle er uenige i listen, kan de komme med en komplet         
     kandidatliste, senest 4 uger efter valgforsamlingen, dvs. senest tirsdag d. 15.           
     oktober 2024.

     Hvis ikke der ikke nok opstillede, bliver der afstemning senere denne dato bliver
     offentlig gjort.

     Der skal vælges 6 personer og 3 stedfortrædere

     Alle der bor i sognet kan vælges, hvis man er medlem af Folkekirken.

     Regler for valgbare kirkefunktionærer gennemgået.

     Senest på valgforsamlings aftenen skal man udfylde en samtykke erklæring.

     Vi har fået godkendt en 2 årig valgperiode.

 

     Orientering om muligheden for at udløse afstemningsvalg.

 

 

7:  Oplysning om antallet af kandidater, der skal vælges til MR

     Der skal vælges 6 personer som min. Og der skal vælges 3 stedfortrædere.

 

 

8.  Afklaring af, hvem der eventuelt er interesseret i at opstille som kandidater og
     stedfortrædere på valgforsamlingen i september.

     Menighedsrådsvalg er d. 18. september 2024